حراست در لغت به معنی پاسداری و مراقبت کردن است . وظایف حراست دانشگاه به شرح ذیل می باشد:
- حفاظت پرسنلی
- حفاظت فیزیکی
- حفاظت اسناد
- حفاظت فناوری اطلاعات
به صورت کلی می توان گفت پیشگیری از وقوع تخلف و بروز فساد از طرق :
- نقش هشدار دهنده یا پیشگیری کننده.
- نقش اصلاح کننده یا درمان کننده .
- نقش جداکننده از سیستم .
کمک به انتصاب افراد شایسته از طریق پاسخ به استعلام سازمان های ذی صلاح: طبق قانون انتصاب مسئولین به پست های حساس و مسئولیت های مختلف اداری باید پس از تعیین صلاحیت توسط حراست دانشگاه صورت گیرد.
پیش بینی و پیشگیری از تحرکات غیر قانونی در محیط تحت پوشش (از قبیل تجمع، تحصن، اعتصاب، اغتشاش و …)
جلوگیری از هر گونه انحراف و تخلف مانند:
- نقض قوانین و مقررات دانشگاه
- تغییر و تفسیر قوانین و مقررات و ضوابط دانشگاه
- خودداری یا کوتاهی در انجام وظایف قانونی
- تسهیل و یا تسریع غیر عادی در انجام کار برای اشخاص معین در مقایسه با دیگران
- شناسایی عوامل و عناصر ایجاد کننده نارضایتی
- جلوگیری و برخورد با رواج مواد مخدر و روان گردان و … در محیط دانشگاه و خوابگاهها
حمایت از فعالیتهای قانونمند علمی، فرهنگی و سیاسی بر اساس آیین نامه ها و دستورالعملها
تهیه شناسنامه محیطی و به روز نمودن آن و جمع بندی اخبار محیط از طریق نظارت کلی و کیفی بر اماکن عمومی دانشگاه (خوابگاهها، سلف سرویس ها، ایاب و ذهاب و …)
همکاری و اظهار نظر در تهیه طرحهای حفاظتی و طبقه بندی امنیتی تأسیسات، تجهیزات و اماکن دانشگاه
تدوین دستورالعمل هاو بروشورهای حفاظتی و تنظیم برنامه های آموزشی مورد نیاز در زمینه های حفاظتی
مسئول هماهنگی دفاع و پدافند غیر عامل در دانشگاه
تجزیه و تحلیل اخبار و اطلاعات واصله از داخل و خارج دانشگاه جهت ارائه مشاوره و اتخاذ تدابیر لازم
دریافت انتقادات و پیشنهادات دانشجویان، استادان و کارمندان دانشگاه در راستای تقویت و سالم سازی محیط های علمی و دانشگاهی
همکاری و ارتباط مستمر با تشکلها و گروههای صنفی و دانشجویی در جهت حل مسایل و مشکلات و کمک به فعالیتهای قانونی آنها در سطح دانشگاه.
هماهنگی و ارتباط لازم با سایر مراکز دانشگاهی و سازمانهای دولتی و دستگاههای مختلف در راستای حل مسایل دانشجویان، کارکنان و اعضای هیأت علمی در حدود وظایف و مسوولیت حراست.این مهم میسر نیست جز با همکاری تنگاتنگ کلیه دانشگاهیان محترم.